معلم به روز

سلااام....

چند روز پیش قسمتی از کتاب سبک زندگی و آداب شهروندی  را در کلاس با بچه ها بررسی کردیم.در مورد حق شهروندی و حق بهره مندی مناسب از یکی از محیط زیست و بازیافت زباله  ها گفتگو  کردیم.آیا می دانید در کشورهای پیشرفته با زباله ها چه می کنند؟

ژاپن

در این کشور زباله ها با دقت بسیار زیادی توسط شهروندان ژاپنی جداسازی می شوند.از بطری های پلاستیکی و شیشه ای گرفته تا لوازم برقی و الکترونیکی و موبایل های به درد نخور.....تا جایی که شهر کامیکاتسوی ژاپن رکورد شهری بدون زباله را از آن خود کرده است.
در شهر کامیکاتسو هیچ خودروی حمل زباله وجود ندارد بنابراین مردم باید زباله های آشپزخانه را در همان حیاط خانه دفن کنند. به علاوه بقیه زباله هایشان را باید بشورند و طبق یک دسته بندی سی و چهارگانه از اقلام مختلف، تفکیک کنند و به مراکز بازیافت تحویل دهند. کارگران مرکز بازیافت هم قرار گرفتن زباله ها را در محل درست کنترل می کنند. ظاهراً عادت کردن به این قانون برای شهروندان کمی وقت گرفت اما آن ها درنهایت با این تغییرات دشوار هماهنگ شدند و اکنون این فرایند برایشان عادی شده است.
ازآنجایی که روی هر سبد، فرایند دقیق بازیافت آن دسته خاص از وسایل نوشته شده، بنابراین شهروندان کاملاً ازآنچه برای هر کالای دورریختنی اتفاق می افتد، آگاه اند.
استفاده مجدد از وسایل قدیمی به شدت در کامیکاتسو تشویق می شود. آن ها مغازه هایی به نام «کورو-کورو»دارند که شهروندان در آنجا می توانند کالاهای استفاده شده را با وسایل جدید مبادله کنند آن هم بدون پرداخت هیچ هزینه ای. کارخانه ی«کوری-کوری» بانوان را برای ساخت کیف، لباس و عروسک از وسایل دورریختنی استخدام می کنند. همچنین کسب وکارهای مختلف به مشارکت در مدیریت پسماندها تشویق می شوند.
ژاپن به علت کمبود منابع طبیعى فلزات و براى خوداتکایى بیشتر، ٩٨٪‏ زباله هاى فلزى اش را بازیافت می کند. خریداران لوازم برقى نو، باید هزینه بازیافت هم بپردازند. شرکت های بازیافت علاوه بر دریافت این مالیات، از یارانه دولتى هم بهره مى برند.قوانین سخت گیرانه ژاپن در بازیافت هم اکنون در میان مردم به فرهنگ تبدیل شده و تنها 
٥٪‏ زباله ها مدفون می شود 

نویسنده:آفرین براین شهروندان ژاپنی..تحسین برانگیز است.... واقعا اگر مردم دست به دست هم بدهند و بخواهند کاری بکنند ،بهترین ها را می توانند برای خود و دیگران رقم بزنند.

آلمان:

در آلمان کالاهایی که بازیافت طبیعی نمی شوند یعنیتجدید ناپذیر هستند مثل پلاستیک داری بارکدی هستند و همه موقع خرید یک مبلغ اضافی به نام فند Pfand یا همان ودیعه می پردازند .
موقع پس آوردن ظرف خالی دوباره به مشتری ها بر می گردانند و در اول در ورودی همه فروشگاهها دستگاه فند قرار دارد و مردم اول بطری های خالی پلاستیکی را در آن می اندازند و ودیعه خود را پس می گیرند. تازه شغلی هم واسه بعضی ها ایجاد کرده است. این یک انگیزه بسیار قوی در جمع آوری زباله همگانی است چون سودآور است.
دوم اینکه مردم غالبا با خود کوله پشتی یا ساک پارچه ای دائم می آورند ولی در کشورما روزانه میلیون ها پلاستیک زباله تقریبا مفت تولید می شود که کل زیبایی طبیعت و شهرهای ما را از بین برده است! 

برای اینکه با چگونگی کار آشنا شوید فیلم زیر را ببنید.

دریافت
حجم: 3.27 مگابایت
توضیحات: تفکیک زباله در آلمان



بیایید ما هم در آبادانی کشورمان،در تفکیک  زباله ها سهیم باشیم. 
من زباله هایم را در خانه جداسازی می کنم.شما چه طور؟؟

نظرات  (۱)

۰۴ خرداد ۹۷ ، ۰۳:۰۱ زهرا مظاهری
سلام...
فیلم عالی بود!:)
پاسخ:
سلام...
تشکر از نگاه شما....

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی